Reisverslag Amerika 2007: Jackson Hole (Dag 13)

Voorbereiding
Route Verslag Foto's Links Contact

Dag 13 - Jackson Hole

DatumWoensdag 5 September 2007
PlaatsJackson Hole
HotelDays Inn of Jackson
Weer20°C, Regen
Afstand174 kmKlik HIER om de foto's te bekijken

Opgestaan om half zeven. Rustig een douche genomen en ingepakt. En dan uitgecheckt en nog een warme chocomelk gaan halen voor onderweg. Het plan was om nog Biscuit Geyser area te bezoeken, want daar waren we nog niet aan toe gekomen. Maar natuurlijk was het nog steeds te fris en hing er overal een grote damp rond. Dus het feest ging niet door en dan zijn we maar vertrokken. Na een half uurtje rijden hebben we ons geparkeerd naast een pittoresk meertje om te ontbijten. Een aantal mensen waren ook gestopt of serieus vertraagd omdat ze dachten dat we iets gespot hadden. Dan zijn we verder gereden en een half uurtje later hadden we het park verlaten, en we zaten direct in het volgende nationaal park, namelijk Grand Teton National Park, bekend voor zijn bergen.

Grand Teton NP

We gingen hier eerst proberen om op elandjacht te gaan. Dus eerst hebben we de normale uitzichtpunten gedaan. En daarna zijn we naar Oxbow gegaan, we hadden gehoord dat daar regelmatig elanden rondliepen, maar nu niet. Waarschijnlijk zijn we er ook gewoon op een verkeerd tijdstip. Van mensen die daar rondliepen, hadden we gehoord dat je via de Signal Mountain Drive ook regelmatig elanden kon spotten. Dus wij daar direct naar toe gereden en het was een hele mooie rit en eenmaal boven aangekomen hadden we een mooi uitzicht over de omgeving. Maar geen elanden gezien. We geven het zoeken op en hopen stiekem dat we er toch nog 1 tegen het lijf gaan lopen.

Daarna zijn we naar Jenny Lake gereden en hebben daar de ferry genomen naar de overkant van het meer. Op die manier konden we het eerste saaie stuk van de wandeling afsnijden. En dan zijn we begonnen aan de wandeling naar Hidden Falls, wat maar een kleine kilometer verderop lag, maar we moesten eerst wel serieus klimmen. Eenmaal daar aangekomen, bleek dat het de moeite dubbel en dik waard was en we besloten om verder te wandelen naar Inspiration Point (weer ongeveer een kilometer verder, maar hier was het wel een serieuzere klim om daar te geraken), en we wilden wel ineens doorgaan naar het echte Inspiration Point, want een stuk lager was er ook een observatiepunt wat voor veel mensen blijkbaar al het eindpunt was.

Grand Teton NP - Jenny Lake - Wandeling naar Hidden Falls en Inspiration Point

Daar aangekomen zijn we nog aan de praat geraakt met een Amerikaans koppel, en zijn we verder gegaan naar Canyon Cascade. We hadden gehoord dat we daar niet veel meer moesten klimmen. Dus dat zagen we wel zitten. We hadden ook gehoord dat er veel elanden verderop zaten en dat was weer een extra motivatie om er aan te beginnen. Maar na 5 minuutjes zagen we al hele donkere wolken boven de bergtoppen komen, ze hingen er eigenlijk al heel de dag, maar nu begon het wel een stuk zwarter te worden. En we besloten om nog snel een half uur verder te lopen, en daarna terug te draaien, we zouden wel zien hoe ver we kwamen. Onderweg zijn we veel marmotten en eekhoorns tegengekomen, maar geen elanden. We waren wel in een hele mooie omgeving aan het wandelen, dus dat maakte ook al veel goed. En de wandeling op zich was echt van het type dat ik graag doe. Na dat half uur, waren we net aangekomen aan de meadows, daar hebben we een aantal foto’s genomen en toen zijn we snel teruggedraaid, want het begon al te donderen en het werd overal verdacht donker, dus we moesten voortmaken want we zaten op een redelijke hoogte, en we hebben redelijk veel over rotsen gewandeld, die dus spekglad worden als die nat worden. Halverwege de terugweg hadden we het zitten en begon het heel zachtjes te regenen, en we zijn dan maar heel snel verder gegaan, en voordat het echt goed begon te regenen stonden we al terug beneden aan de ferry. Mission accomplished, dachten we…, maar dat was buiten de waard gerekend. De ferry vaart niet meer uit zolang dat het stormt en onweert. En we konden waarschijnlijk pas met de derde ferry terug mee, want er stond al wel wat volk te wachten. En er was daar nergens iets om te schuilen. En om daar misschien een uur gewoon in de regen te staan wachten, daar hadden we echt geen zin in. Dus we hebben dan maar beslist om rond het meer te wandelen, en dan toch maar het saaie gedeelte te doen. Eenmaal vertrokken, begon het pas echt goed te onweren. En het begon al serieuzer te regenen. Maar eigenlijk vond ik het nog best plezant om zo te wandelen, want we waren er helemaal op voorzien. Goede, stevige wandelschoenen en kw’s aan, en nog hoedjes op zodat de regen niet in het gezicht vliegt. Maar Veerle moest naar het toilet, dus we zijn tegen een snel tempo richting parking gewandeld. Ondertussen klonken de donderslagen heel indrukwekkend omdat we tussen de bergen zaten. Toen we aan de parking aankwamen, waren we doornat en hebben we allebei wat andere klederen aangedaan en we waren weer helemaal fris. We zijn ook nog teruggegaan naar die ferry maatschappij om ons geld terug te vragen en dat hebben ze zonder problemen gegeven.

Ondertussen was het wel gestopt met regenen, maar alles hing nog serieus tussen de wolken en wat er in de verte aankwam, zag er weer heel donker uit. Dus hebben we maar beslist om geen uitzichtpunten meer te doen, want we zouden alleen maar de voet van de bergen kunnen zien, en verder wat wolken. Het was ook al half vijf geworden. Qua wildlife was het park eigenlijk wel tegengevallen, we hebben helemaal niets gezien. Misschien dat we gewoon te verwend waren door Yellowstone of zo, maar we hadden toch nog wel iets verwacht.

Om half 6 kwamen we aan in ons hotel, daar hebben we dan alles opgehangen om te laten drogen. En we besloten om het cowboygevecht in het midden van het stadje Jackson te laten vallen. We verwachtten er niet te veel van en we waren eigenlijk toch serieus moe van de voorbije dagen. We zijn iets gaan eten in Bubba’s. Een barbecue restaurant. Het was daar heel lekker en ze hebben een hele goede salad bar. Maar we kregen veel te veel eten en we hebben ongeveer de helft moeten laten liggen.