Reisverslag Amerika 2007 : Estes Park (Dag 2)

Voorbereiding
Route Verslag Foto's Links Contact

Dag 2 - Estes Park

DatumZaterdag 25 Augustus 2007
PlaatsEstes Park
HotelHoliday Inn of the Rockies
Weer26°C, Zonnig
Afstand110 kmKlik HIER om de foto's te bekijken

We zijn opgestaan om half zeven. We hadden goed geslapen en eigenlijk kwam de wekker nog te vroeg. Dan snel gedoucht en daarna al onze bagage herschikt zodat alles terug bij elkaar zat en het gemakkelijker terug te vinden zou zijn. Daarna gaan ontbijten in het hotel. Daar hadden we de optie om zelf wafels te maken. Dus daar hebben we uiteraard gebruik van gemaakt. Ze hadden wel niet de moeite gedaan om te laten lijken alsof alles vers was, de broodjes waren nog half bevroren.

Old Fall River Road

Om half negen zijn we vertrokken naar Rocky Mountain National Park. Onderweg kwamen we heel veel fietsers tegen. Een uniek zicht in Amerika, de vorige keer hebben we geen enkele fietser gezien, en nu moesten we moeite doen om ze te ontwijken ;-) Rond 10 uur kwamen we aan bij het River Fall Visitor Center van het Rocky Mountain NP. Daar zijn we dan gaan vragen wat de weersvooruitzichten waren voor vandaag, want online zijn die nergens te vinden voor het park zelf, wel voor de dorpen die ernaast liggen, en die veranderden ongeveer elke keer dat we ze nakeken. Maar het zou de hele dag zonnig worden, en tot 26 graden, dus hebben we direct gevraagd wat de staat was van Old River Fall Road, dat is een dirt road, dus als het er wat slijkerig zou bijliggen, dan zouden we de gewone weg nemen. Maar de weg lag er goed bij dus hebben we die gereden. Af en toe zijn we uitgestapt en we hebben een paar prachtige uitzichtpunten en een korte wandeling gedaan. Het was er zalig rustig, en het was wel leuk om tegen een slakketempo de bergen te beklimmen. Het rijden op zich viel heel goed mee. Hoe hoger we kwamen, hoe feller het begon te waaien.

Tegen de middag waren we aangekomen bij Alpine Visitor Center. Daar hadden we een heel mooi uitzicht, en we konden daar nog te voet de laatste 50m van de berg beklimmen en we zaten al op een hoogte van 3490 meter. Maar die wandeling sloeg wel serieus tegen. De wind waaide echt hard en we waren die hoogte helemaal niet gewend, dus na 5 stappen zaten we al te hijgen. Eenmaal boven bleek de wandeling toch nog iets langer te zijn. Veerle zag het niet meer echt zitten om verder te gaan, dus ben ik maar alleen verderop gaan kijken. Het uitzicht was wel fenomenaal. Maar ik begon ook serieus last te krijgen van mijn oren omdat die ijskoude wind daar heel de tijd in aan het blazen was. Eenmaal terug in de auto begon ik ook wat last te krijgen van hoofdpijn en ik vreesde dat ik misschien hoogteziekte had, dus we hebben zo veel mogelijk gedronken en wat koekjes gegeten en zijn snel naar beneden gereden. We zijn nog naar de Continental Divide gereden, dat is de scheidingslijn waar het water aan de ene kant naar de Atlantische Oceaan en aan de andere kant naar de Stille Oceaan vloeit.

Bierstadt Lake

Dan zijn we vertrokken naar Bear Lake. Onderweg passeerden we het hoogste punt van het park, 3700 meter. Ondertussen had ik al helemaal geen last meer van de hoogte, dus misschien dat het vele water drinken de gevolgen toch beperkt heeft. Rond de middag zijn we gestopt om te picknicken: een hotdog met ketchup. We hebben uiteindelijk de shuttle bus naar Bear Lake moeten nemen, want de parking aan Bear Lake zelf was helemaal vol. En van daaruit hebben we dan een wandeling gedaan. We zaten daar nog maar op 2500 meter hoogte, dus dat was al veel beter te doen en we hadden daar ook geen last meer van de harde wind. Van Bear Lake zijn we dan naar het idyllische Bierstadt Lake gewandeld. Je kan ook direct aan Bierstadt trailhead (waar de bus ook stopt) vertrekken. Die wandeling is ook iets korter, maar dan moet je veel meer klimmen. Het was een mooie wandeling, op het begin redelijk druk, maar na 10 minuten was je helemaal alleen op de wereld. We hebben heel veel eekhoorntjes en chipmunks gezien.

Toen we, na een serieuze afdaling aangekomen waren bij Bierstadt trailhead, was het al half zes, dus hebben we de bus terug naar de parking genomen, en zijn we om de dag af te sluiten nog naar Sprague Lake gaan kijken. Ook een mooi meer, waar vroeger, voor het Nationaal Park bestond, een hotel gevestigd was.

Dan zijn we naar het hotel gereden en we hebben daar ook iets gegeten.