Reisverslag Amerika 2007: Salida (Dag 20)

Voorbereiding
Route Verslag Foto's Links Contact

Dag 20 - Salida

DatumWoensdag 12 September 2007
PlaatsSalida
HotelDays Inn
Weer28°C, Zonnig
Afstand452 kmKlik HIER om de foto's te bekijken

Vandaag een stuk langer geslapen dan normaal, nu was het kwart na zeven. Rustig uitgebreid gaan ontbijten in het hotel en daarna hebben we alles ingepakt en zijn we vertrokken.

Na een viertal uurtjes rijden kwamen we aan in Great Sand Dunes National Park. Onze motivatie was ondertussen tot een dieptepunt gezakt en we hebben de dingen die onderweg nog gepland stonden overgeslagen en we besloten enkel het echte hoogtepunt te doen voor vandaag. Het wordt allemaal wat zwaar, al bijna 3 weken vroeg opstaan en van ’s morgens tot ’s avonds bezig zijn. Even de batterijen opladen voor een paar dagen zou geen kwaad kunnen. Maar we waren dus aangekomen in Great Sand Dunes en eerst zijn we daar gaan picknicken, we hadden een brood mee met wat beleg en dat heeft enorm goed gesmaakt. En we waren tot onze verbazing in het gezelschap van een wapiti voor een paar seconden.

Great Sand Dunes

Daarna zijn we pas het park echt gaan bezoeken. De Great Sand Dunes National Park zijn dus zandduinen die in het midden van een gebergte liggen. Die zandkorrels komen daar doordat ze zijn weggewaaid uit bergen en rivierbeddingen en door de complexe windstromen rond dat gebergte kunnen ze daar niet verder. In het park zelf ligt ook een deel van het gebergte zelf, en je kan er met een 4x4 in rijden. Maar daar zijn we vandaag niet voor gekomen. We hebben eerst de Medona Creek bezocht, dat is een riviertje dat in het zand verdwijnt, maar zoals te verwachten was, stond het riviertje zo goed als droog nu.

Dan zijn we verder gegaan, en zijn we begonnen aan de beklimming van High Sand Dune, een zandduin van meer dan 200 meter hoog, maar na de eerste paar kleine heuveltjes begonnen we al te twijfelen of het wel zou lukken, want het was toch enorm zwaar zo wandelen in mul zand, en bij elke 3 stappen die je zette, schoof je er weer 2 naar achter en de zon was ook aan het branden. Toen kwamen we een koppel tegen dat juist naar beneden kwam en het bleek dat we de verkeerde sand dune aan het beklimmen waren, we waren begonnen aan de Star Sand Dune, die iets hoger is dan de High Sand Dune en ook gelijk de hoogste is van het park. Maar die lag 1,5 mijl verder en die wandeling was dus ook een heel stuk zwaarder. Dus we zijn dan de juiste maar gaan beklimmen. En het was nog steeds heel zwaar (de zandduinen liggen pas op 2500 meter hoogte, en dat helpt ook niet natuurlijk, er is op deze hoogte veel minder zuurstof in de lucht), maar we hebben regelmatig pauzes genomen en water gedronken, en na ongeveer een uurtje klimmen waren we er. En we hadden er een heel mooi uitzicht. Daar hebben we dan een 5-tal minuutjes gezeten. En dan naar beneden, dat was wel een heel stuk leuker, ging heel vlot, spijtig dat we geen vuilzak of zo bijhadden, zodat we op die manier misschien naar beneden konden glijden.

Eenmaal terug beneden aangekomen, hebben we nog een aantal uitzichtpunten in het park bezocht en dan zijn we verder gereden naar ons hotel. De weg ernaar toe was niet zo speciaal. Maar we reden tussen 2 zware regenbuien. Links van ons was het een paar honderd meter verderop zwaar aan het gieten, en rechts ook, maar dat was al iets verder weg. Maar het was wel speciaal.

Een uurtje later kwamen we aan in Salida en hebben we ingecheckt in ons hotel en zijn we iets gaan eten in de McDonalds.